Ati observat o scadere brusca a traficului site-ului dumneavoastra? Scriitorul de editoriale Mark Munroe a constatat recent ca cele mai multe probleme legate de SEO pot fi prevenite. Mai mult, el explica cum puteti minimiza riscul aparitiei acestor probleme.
Uneori, o scadere brusca a traficului poate fi rezultatul unei schimbari de algoritm (cum ar fi Panda). Totusi, in multe cazuri, acestea sunt rezultatul unor bug-uri, modificari accidentale sau inginerii prea ambitioase ale unor persoane cu putine cunostinte de SEO.
In cele ce urmeaza ne vom referi la trei studii de caz din viata reala si vom sublinia masurile necesare pentru prevenirea problemelor serioase legate de SEO.
Cazul 1: „Se intampla ceva rau cu site-ul meu”
Bunul meu prieten Tony care conduce iFly, un site cunoscut de informatii despre aeroporturi, s-a confruntat recent cu aceasta problema. Site-ul sau este foarte dependent de traficul Google, iar o problema de SEO inseamna cu adevarat pierderi importante la nivelul companiei.
Ca sa va faceti o idee, iata cat de „ceva rau” se intamplase cu site-ul amicului meu:
Legea lui Murphy: „Orice lucru care poate merge prost, va merge prost.”
Cand am vorbit prima data cu amicul meu, m-am gandit imediat la Panda, pentru ca tocmai avusese loc o actualizare a algoritmului. Insa din fericire pentru Tony si iFly, de aceasta data nu era Panda de vina.
Primul lucru pe care l-am observat a fost ca scaderea traficului influenta traficul organic atat in cautarile Google, cat si in cele Bing. Aceasta era o veste buna, pentru ca implica o problema tehnica. M-am uitat bine la codul HTML si iata ce am gasit:
<meta name=”robots” content=”noindex“>
In cazul iFly, a fost vorba despre un mic bug, introdus pe fiecare pagina a site-ului. In esenta, acesta transmitea Google si Bing sa ignore orice pagina a site-ului.
Cazul 2: „Traficul nostru pare scazut”.
La inceputul carierei mele am lucrat in managementul de produs pentru site-ul RealTravel. Acum nu mai este online, a fost vandut si in cele din urma inchis.
Intr-o dimineata cand am ajuns la munca, directorul a intrat foarte ingrijorat si ne-a spus: „Traficul nostru pare prea scazut, poti sa verifici ce se intampla?” Asta pentru ca, in ultima perioada, traficul pe site era in crestere. Am verificat si intr-adevar traficul scazuse cu 20 de procente.
In zilele urmatoare a inceput sa scada din ce in ce mai mult. In doua saptamani ajunsesem sa inregistram o scadere a traficului cu aproape 30%. Trebuia sa obtinem finantare, iar acest lucru era dificil cand traficul arata cam asa:
Legea lui Smith: „Murphy era un optimist.”
„Scuze, am facut reconfigurat serverul.”
In zilele care au urmat am facut tot posibilul sa-mi dau seama ce se intamplase de fapt. Nici macar nu-mi imaginam ca toate aceste probleme porneau de la modificarile in arhitectura site-ului pe care le facusem cu un an in urma. Facusem totul corect. Dupa relansare, totul mergea ca pe roate. Traficul era constant in crestere. Un an mai tarziu insa, am fost atat de naiv incat sa nu-mi dau seama ca reconfigurarea arhitecturii site-ului era cauza tutoror problemelor.
Am observat ca unele URL-uri vechi erau avertizate cu eroare 404 in Google Webmaster Tools. Am inceput sa le verific mai atent, am vorbit cu inginerul de sistem si am identificat in cele din urma cauza reala. Pierdusem valoarea tuturor legaturilor noastre puternice, iar in consecinta autoritatea domeniului nostru scazuse.
In cele din urma am reusit sa redresam traficul.
Problema redirectionarilor
Exista mai multe motive pentru care e nevoie de schimbarea URL-urilor. In cazul nostru, noua arhitectura cerea acest lucru. Alte motive pot fi:
– includerea cuvantului cheie in URL
– eliminarea parametrilor URL
– crearea URL-urilor user-friendly
– modificarea structurii folderelor
– trecerea la un nou domeniu
– trecerea la HTTPS
– normalizarea pe un nume de domeniu, cu sau fara „www”
In general, orice problema dupa schimbare este destul de evidenta. Google acceseaza in continuare URL-urile vechi din index si daca dai click pe rezultate ajungi la eroarea 404. Prin urmare, puteti observa ca nu exista trafic nou pe paginile noi.
Cu toate acestea, problema poate fi uneori dificil de identificat, cum a fost in cazul site-ul RealTravel.
De atunci mi-am invatat lectia. Acum, cand fac o modificare de URL sau schimbare de site, verific amanuntit redirectionarile cu scripturi de testare. Foarte putine site-uri au o politica de acest gen.
Cazul 3: „Credem ca Bing afecteaza strategia noastra SEO pentru Google”
Fac parte din echipa SEO a unui site extrem de cunoscut, care se afla in top 100 in America. La un moment dat acest site s-a confruntat cu o plafonare brusca a traficului timp de sase luni. Directorul de management de produs mi-a spus ca ceva nu e in regula si ca suspecteaza cca Bing le incetineste serverele. Era o teorie buna si au insistat destul de mult pe aceasta. Totusi, chiar si dupa ce rezolvasera problema, traficul nu si-a revenit. Prin urmare, nu era adevarat ca Bing pune bete in roate pentru Google.
Am inceput sa verific amanuntit. Am cerut rapoarte si am studiat istoricul modificarilor ca sa pot identifica problema scaderii traficului. Se schimbasera multe lucruri (majore si minore), insa nimeni nu stia exact ce.
Nu pot afisa cifrele reale, insa iata cum arata graficul modificarii traficului:
Legea lui Munroe: „Cu SEO, indiferent de ce se poate rupe, se va rupe. Orice nu se poate rupe, in cele din urma tot se va rupe. ”
Linkurile lipsa
Au fost dificil de detectat. Ei introdusesera de fapt un bug cu sase luni inainte. Acesta eliminase aproape jumatate din continut. Aceasta problema a ramas nedetectata atat de mult timp, pentru ca sitemap-urile HTML sunt rareori vizitate.
Dar, paginile nu disparusera complet. Singura modalitate de a detecta problema era de a verifica linkurile de pe aceste pagini cu continutul ce trebuia generat de aceste pagini (de altfel asa am identificat eu problema).
Mai multe probleme
Avand in vedere complexitatea tehnica tot mai mare a site-urilor web si a strategiilor SEO, exista o lista foarte mare de probleme potentiale care pot afecta traficul si clasamentele. O parte din aceste probleme sunt legate de:
-Rel=canonicals.
-Nofollow links.
-Meta Robots.
-Robots.txt.
-Page titles.
-H1 tags.
-AJAX sites.
-Hreflang tag.
-Footer and Navigation links.
-Cross-links.
-Meta Descriptions.
De ce apar atat de multe probleme?
Iata cateva cauze
1. Complexitatea si codurile „if”.
a) Exista continut pe care il doriti indexat si continut pe care e posibil sa nu-l doriti indexat. In aceasta situatie, in functie de logica, se poate decide daca se introduce sau nu tag-ul „index”. De fiecare data cand vorbim de logica si coduri de conditionare „if”, exista riscul sa va pricopsiti cu un bug.
b) De obicei, site-urile mari au medii sau subdomenii pe care nu le doresc indexate. In acest caz, e nevoie de logica pentru a detecta natura mediului. La fel, exista riscul de aparitie a unui bug.
c) Uneori, dezvoltatorii de web copiaza template-uri pentru a crea o pagina noua. Exista posibilitatea ca acel template vechi sa nu fi fost indexat.
2. Update-urile si (re)lansarile frecvente.
3. Actualizari CMS. Atentie mai ales daca aveti site-ul pe platforma WordPress.
4. Interese concurente.
Ce s-a intamplat cu site-ul meu?
Multe site-uri nu gestioneaza corect update-urile si modificarile efectuate pe platforma online. Sigur, ar putea exista niste notite de actualizare, dar nici acestea nu va vor spune ce s-a schimbat de fapt intr-o pagina web.
Cum poti identifica de ce a scazut traficul daca nu stii ce s-a modificat?
Actualul mod de operare este sa mergeti in Arhiva de Internet si sa sperati ca veti gasi o versiune a paginii care va intereseaza.
Nu este doar o problema de SEO. Are impact asupra conversiei, monetizarii, matricilor UX – de fapt, asupra tuturor site-urilor KPIs. Deci, cum poti sa-ti dai seama ce s-a schimbat, cand, si de ce exista modificari asupra KPI-urilor?
Testare SEO
Aceasta reprezinta o problema majora pentru ca implica un numar mare de verificari la fiecare actualizare a site-ului. In plus, aceste teste nu sunt atat de usor de realizat.
Cum detii controlul asupra situatiei?
Dupa cum spunea Murphy: „Daca lasati lucrurile sa se rezolve de la sine, acestea tind sa se inrautateasca.”
– prin urmare nu trebuie sa lasati lucrurile asa.
SEO este un domeniu sensibil. Sunt sigur ca multe site-uri au pierdut trafic fara sa aiba idee ca ar fi putut preveni cauza problemei.
Fiecare metodologie SEO trebuie sa presupuna instrumente si procese pentru a preveni aceste probleme, sa implementeze programe de educatie, astfel incat fiecare om dintr-o companie (mai mica sau mai mare) sa constientizeze ce lucruri, modificari pot avea impact asupra SEO.
Audit
Puteti opta pentru realizarea unui audit. Acesta va poate asigura ca nu exista probleme in ceea ce priveste starea actuala a site-ului. Puteti implementa instrumente ca Moz, Raven si Screaming Frog.
Daca stiti bine cum se prezinta in acest moment site-ul dumneavoastra, atunci viata dumneavoastra e mai usoara pentru ca va puteti concentra pe modificarile implementate, atunci cand au loc noi actualizari si relansari. Cu toate acestea, adevarul este ca un audit reprezinta doar un punct de plecare.
Schimbare de monitorizare
Cand au loc updateuri, este indicat sa faceti o analiza a schimbarilor produse. Daca stiti (de la audit) ca site-ul era intr-o stare buna, inainte de update, atunci puteti avea in vedere doar modificarile. Acest lucru va usura munca. Trebuie doar sa priviti atent la lucrurile care s-au schimbat.
Cel mai bine este sa utilizati instrumente de monitorizare si avertizare ca:
– SEORadar
– RioSEO.
– Robotto.
– Procesare manuala.
– Arhiva Internet.
Ce pagini ar trebui sa monitorizati?
– Template-urile sau tipurile de pagini care genereaza trafic semnificativ
– Pagini care sunt importante pentru indexare
– Pagina de start (Home Page)
– Postari pe blog care genereaza trafic semnificativ sau care sunt importante din punct de vedere strategic.
Link-uri si iar link-uri
In 2015 linkurile sunt mai importante decat oricand. Nu lasati o problema de configurare a serverului sa aduca prejudicii autoritatii domeniului (cum a fost cazul celor de la RealTravel). Daca ati schimbat adresele URL verificati ca aceste redirectionari sa fie corecte. E nevoie sa verificati mereu aceste link-uri. Folositi in acest scop script-uri personalizate sau aplicatii care va monitorizeaza vechile URL-uri.
Educatia
Pentru SEO, e nevoie de educatie si training permanent. Cei din companie trebuie sa cunoasca potentialele riscuri si consecinte ale modificarilor implementate asupra site-ului. Pentru asta, trebuie sa va concentrati pe educatie:
– faceti training periodic cu mangerii de produs si inginerii
– folositi testarea pentru a verifica daca au inteles despre ce e vorba
– e important sa faceti training si cu fiecare echipa in parte
– furnizati materiale in care descrieti toate elementele de importanta a unei pagini
– cand apar discutii despre SEO, comunicati cat mai mult cu cei din companie si elucidati orice neintelegeri
– intotdeauna explicati „de ce” se intampla un anumit lucru
Procesul
SEO nu ar trebui sa depinda in intregime de alte echipe din companie pentru a mentine integritatea strategiilor aplicate. Trebuie sa fie proactiv si sa dezvolte procese de monitorizare si identificare a schimbarilor care au loc la site. Trebuie facut din acest proces o rutina.
– trebuie sa stiti ce modificari se fac site-ului. Participati la reuniunile de produs.
– colaborati cu echipa de asigurare a calitatii pentru a evidentia rapid potentialele probleme care pot aparea din cauza modificarilor
– organizati sesiuni de training SEO frecvent. Atentie la noii angajati care trebuie bine informati.
– testati site-ul inainte de un update
– mai testati inca o data dupa update
Controlati tot ceea ce se poate controla
SEO, mai ales in-house SEO, poate fi incredibil de stresant. Trebuie sa controlam ceea ce pare de necontrolat si sa prezicem imprevizibilul.
Deci, sa facem lucrurile un pic mai usoare controland tot ceea ce putem controla si evitand astfel marile probleme SEO.
0 Comentarii